Hogyan találjunk ki frappáns cégneveket?
Hurrá, céget alapítunk! Az első kérdés: a név. Legyen újszerű, de ugyanakkor könnyen megjegyezhető. Utalnia kell a cégünk tevékenységére, de rugalmasnak is kell lennie, arra az esetre, ha az változna. Igaz, minden relatív: az Apple sem egy gyümölcsárus, mégis működik.
Neveket fejleszteni külön szakmának számít, ezzel keresi a pénzét a néme Mark Leiblein és Gila Dassel. Cégük, a Namen storm kifejlesztett egy módszert, amit könnyű eltanulni tőlük.
Első lépés az úgynevezett “értékszókeresés”: az ember megkeresi, mi az, ami a termékében egyedülálló - a technológia, a felépítési forma, az emberi erőforrások, vagy épp a célcsoport. Ehhez aztán brainstorming keretében kereshetjük meg a megfelelő fogalmakat. Ha például bio termékeket árulunk, a fenntarthatóság, az egészség, a zöld és a természet mind kecsegtető hívószavak.
Az alapfogalmakhoz aztán az ember akár egyedül, akár csoportban további gondolatokat társít. Szinonimákat, analógiákat, fordításokat és asszociációkat keres az élet más területeiről. Például a paradicsomleveshez jól passzol a mozzarella, a bazsalikom vagy az olasz konyha. Az így összegyűjtött szavakat megéri vizualizálni is egy elmetérkép vagy Excel-lista formájában.
Innen kezdődhet a kreatív névadás. Remekül funckionálnak például a rímek (Seven Eleven), vagy a rezonanciák, amelyek ugyan nem rímek, de afelé hajlanak: ilyen például a Coca Cola vagy a KitKat. Szerencsés az is, ha a szavak alliterálnak, tehát azonos betűvel kezdődnek, de a palindromok is, olyan szavak vagy szókapcsolatok, amelyek visszafelé olvasva is ugyanazt jelentik (például: Otto).
Nem számít már eredetinek a Spotify idejében felkapott -ify végződés, jók azonban a disszonanciát keltő nevek: így például egy parfümmárkát Poisonnek nevezhetünk, egy nehéz, ám könnyen szállítható mosógép gyártója pedig a cégnek a Rockbird nevet adta.
Hagyományosnak számít egy céget annak alapítójáról elnevezni, mint a McDonald’s vagy a Siemens esetében, ez azonban felveti a kérdést: mi a helyzet, ha az alapító kilép? Óvatosan bánjunk az olyan nevekkel is, mint például a Beer and Burger! Remekül hangzik, de gondolnunk kell rá, mi lesz, ha a kínálatunk kibővül, vagy a cégünk profilt vált.
Jók a beszédes nevek, amelyek előre sejtetik, mi várja a vásárlót, így például a FitTaste nevű fehérjedús ételeket forgalmazó cégé. Előnyös az is, ha a név határozott képet fest az olvasója elé, mint a Jaguar vagy a Blackberry, de a szellemes “műszavak” is működhetnek, mint például a Runtastic vagy a Pinterest. Kelthetjük azt a benyomást is, hogy a cégnév mögött valós személy rejtőzik, mint az Uncle Ben’s vagy a Bruno Banani esetében.
Egy biztos: akárhogyis neveznénk el a céget, mindig kezdjük egy kereséssel! Könnyen lehet, hogy valaki már megelőzött bennünket a kreatív névválasztásban - ahogy az is, hogy az adott szó egy másik nyelven más jelentéssel bír.