Márkák és influenszerek: a hatékony együttműködések nyomában
A technológia villámgyors fejlődése új kihívások elé állította a marketing szakembereket, akik hamar rájöttek, hogy egyre nagyobb lehetőség lakozik a közösségimédia-felületek influenszereiben.
A Kepios kutatócég évről évre megosztja a nagyérdeművel eredményeit az épp aktuális digitális trendekről, azok változásairól, alakulásáról, így például a közösségimédia-felhasználók számának emelkedéséről vagy a platformok küzdelmének jelenlegi helyzetéről. Eredményeik általában nagy médiavisszhangot vernek, s a kommunikációs szakemberek számára egyfajta kapaszkodót nyújtanak az eligazodásban. A cég 2022 januárjában közzétett adatai egészen sokkoló adatokkal szolgáltak: eszerint jelenleg 4,6 milliárd közösségimédia-felhasználó van a világon, ez a szám a Föld jelenlegi populációjának mintegy 54,8%-a. A 2021-es adatokhoz képest emelkedő tendencia figyelhető meg a vizsgált területen, hiszen 424 millió új felhasználó csatlakozott valamelyik közösségimédia-platformhoz az eltelt egy évben. Emellett számszerűsíthető tény, hogy napjainkban közel 50 millió influenszert tartanak számon világszerte. Az influenszer-marketing pedig mára 104 milliárdos üzletté nőtte ki magát.
Jelenleg több mint 50 millió influenszert tartanak számon világszerte.
Nem csoda, ha a fiatal generáció tagjai számára egyre inkább kecsegtető a tartalomgyártói szakma. 2019-ben 2000 amerikai szülő vett részt abban a felmérésben, amely arra a kérdésre kereste a választ, melyek a fiatal generáció számára a legkecsegtetőbb állások. A dobogó legfelső fokát az orvoslás foglalta el, a második és harmadik helyre viszont újfajta szakmák férkőztek be: a közösségimédia-influenszer. és a YouTuber. Az eredmények számos kérdést vetettek fel: vajon valóban megéri influenszernek lenni? S egyáltalán hogyan választják ki a márkák a megfelelő influenszert a sok közül?
A fiatalok számára is egyre kecsegtetőbb a tartalomgyártó szakma
Általános tény, hogy a szakemberek első sorban a tartalomgyártó hitelességét veszik górcső alá. Vajon az influenszer konzisztensen kitart elvei és prioritásai mellett, vagy néha-néha elcsábul? Fontos kritérium még, hogy az influenszer kapcsolódjon valahogy a márkához. A fogyasztó számára az jelenti a legnagyobb húzóerőt, ha látja, hogy kedvence újra és újra ugyanahhoz a brandhez nyúl vissza: ez benne is bizalmat alakít ki a márka iránt. Nem elhanyagolható az sem, hogy az influenszer milyen minőségű vizuális tartalmakat gyárt és oszt meg a közösségimédia-platformján, azaz mennyire igényes és látványos a feedje.
A szakemberek kiemelik azt is, hogy fontos, hogy az influenszer hasonló értékek mentén élje mindennapjait a vizuális térben, mint maga a márka. Az erkölcsi tartás nem csak a való életben, hanem virtuálisan is ugyanúgy érvényes.
S hogy mennyi az annyi? A végeredmény sok mindentől függ, de leginkább a követők, feliratkozók, s a nézők száma határozza meg a kereset pontos összegét. A Business Insider március 1-jén publikált cikkéből kiderül: egy YouTuber 1000 megtekintésért körülbelül 2 és 12 dollárra tesz szert. Havi szinten ez 80 és 55.000 dollár környékére rúg, ez jelenleg 18 millió forintnak felel meg.
További írások a Colore.hu oldalon olvashatók!